Arkiv for kategori Vær og føre

Drager liker vind

bilde(11)

I forbindelse med at mine foreldre skal flytte fra mitt barndomshjem har jeg vært nødt til å rydde ut noe av det jeg har hatt lagret i kjeller og på loft. Blant mye annet rart fant jeg en uåpnet drage – den måtte selvsagt prøves.

Så snart Ida og jeg var tilbake i Trondheim fant vi en passende kveld for litt anderledes aktivitet. Med manglende flysertifikat var både Ida og jeg spente hvorvidt vinden ville spille på lag.

Til tross for svært varierende vindstyrke og til tider sterk kastvind, fikk vi noen sekunders flytid per forsøk.

Å fly drage var morsomt. Noe sier meg at det kan bli flere forsøk en annen gang..

, , ,

Ingen kommentarer

Snøen har lavet ned og vi liker det!

Da det hele startet var jeg på vei til Måndalen i bil. Vindusviskerne frøs og sikten var til tider altfor dårlig. Irriterende, men definitivt nødvendig, var det derfor over å stoppe fire ganger over Dovre for å ta av is og snø.

Vel fremme fortsatte det å snø til og med søndag morgen. I skrivende stund er det ca 50cm med pudder i fjellsidene og nede i dalen.

Ida og jeg ble med tantebarna på Basar lørdag formiddag. Mathilde sang med gruppa «Jubel» og fremførte blant annet en solo. Ida på sin presterte godt i lotteriet og vant en rullekake. Følelsen av å vinne var trolig noe bedre enn smaksopplevelsen, men artig læl.

I dag labbet Ida og jeg opp til Måsvatnet for å ha på vindusskoddene og gjøre hytta klar for en vind- og snøfylt vinter. Jeg ble selvvalgt løypetråkker. Iført mine nye Alpina BC 1600 og lånte fjellski var jeg godt fornøyd med både tråkketempo og løype. Morsomt var nok nedturen i smal løype og stor fart. Til tross for utfordrende omgivelser slapp begge å smake på dypsnøen og vi var godt fornøyde med det.

Ida og Jonas på skitur, Måsvatnet 2012

, , , , , , ,

Ingen kommentarer

Ser frem til noen dager innendørs

Med den siste tids regnvær har det blitt mange timer i våte treningsklær.

Dagens intervalløkt ble intet unntak. Dragene ble kjørt på sti(eller i en elv om du vil) fra Ilsvika mot Geitfjellet. På steder hvor vannet vanligvis ikke er, gikk det meg i dag til midt på leggen. Med høye kneløft som krydder i økten ble det ekstra trening som igjen gir kryss i margen.

Selv om jeg er glad for ekstra trening ser jeg frem til noen treningsdager innedørs. Mandagens samling i Torsby kommer som bestilt.

Leste forøvrig på nettutgaven av adressa.no at det er har kommet snø på Oppdal – smashing!

, , , , ,

1 Kommentar

Rekreasjon i Måndalen

Etter en tøff samling i Hasselvika dro jeg direkte videre til Måndalen for noen dagers rekreasjon.

Planen var i utgangspunktet å dra på hytta på lørdag, men grunnet tett tåke og mye nedbør ble avreisen utsatt til søndag. Gleden var derfor stor da været lettet påfølgende dag. Ida og jeg fylte hver vår sekk og dro avgårde.

Søndag kveld gjorde jeg forøvrig comeback med fiskestanga – og storfisker som jeg var/er/blir fikk jeg fisk på kroken! Ida var ikke imponert over fangsten, men hva gjør vel det så lenge fiskeren selv er happyhappyhappy…

Avsluttet oppholdet med distanse opp Trollstigen – også det i tett tåke og regn, men med 13°C var treningstemperaturen likevel god.

I skrivende stund er jeg tilbake i Trondheim. Trening og jobbing, i prioritert rekkefølge, står på programmet.

, , , , , , , , ,

Det tynnes ut i bymarka

Etter noen kanon økter på ski i Henning tidligere denne uken var jeg spent på hva godværet(var kanskje også noe regnvær når jeg tenker godt etter…) hadde gjort med skiføret i bymarka.

Tidligere i dag testet Ida og jeg skiføret fra Henriksåsen – føret var godt, men snølaget hadde krympet betraktelig. Til tross for litt gåing på grus og torv fikk vi oss ei god treningsøkt i duskregnet.

I skrivende stund er vi i gang med kveldens middagsrett; kylling med melon- og mangosalat (og pasta!) – namnam! 🙂

, , , , , , , ,

Herlig med sesongstart!

1. mai har alltid vært dagen for sesongstart.

I Trondheim skinte sola fra knallblå himmel – hyggelig nok kunne man skrive en drømmetur på ski som første økt. Det var også stort sett gode skareforhold overalt i bymarka – selv om jeg drøyet litt utpå formiddagen med skituren.

Jeg startet fra storsvingen og labbet i vei mot Elgsethytta. Fra Elgsethytta gikk jeg utenfor de oppkjørte løypene om Bosbergheia og Storheia.

Overraskende lite folk ute på en slik godværsdag. Kanskje prioriterte folk heller hagekos og grilling.

Selv avsluttet jeg også dagen med grilling – på verandaen i godt selskap av Lise, Raymond og Ida.

Årets første grillesession på Steinberget

, , , , , , , ,

Frokost og Hurtigruten

Det er viktig å starte søndager med en god natts søvn og en god frokost – dette gjaldt kanskje særlig min bedre halvdel som ved 09-isch ble tatt på senga av 12 ivrige venninner klare for utdrikningslag. Hører selvsagt med til historien at den blivende brud var nokså sliten etter 16 timer på farten med alt mulig av aktiviteter.

Formen var overraskende god ved frokosttider og en bedre frokost ble spist. Når man i tillegg blir servert sol, blå himmel og utsikt gjør ikke det opplevelsen noe dårligere – fikk med oss at Hurtigruten gled forbi Munkholmen på vei ut Trondheimsfjorden. Det er herlig med vår!

Hurtigruten passerer Munkholmen

, , , , , ,

Nysnø på skistua

Det regnet på Steinberget i dag tidlig, men det skulle ikke mange høydemeter til før dette endret seg.

Da jeg passerte skistua ved 13-tiden var regnet gjort om til snø. Føret ble seigt av nysnøen, men jeg syter selvsagt ikke da det fortsatt er kjempefint å gå.

Ingen grunn t å sitt inn når forholdan e sånn – ha dåkk ut på ski! 🙂

, ,

Forsinket påskevær?

Etter en påske med varierende vær er det godt å endelig bli servert sol fra blå himmel!

Perfekt utevær – kom dere ut – sola skinner!

PS1: husk faktor!
PS2: hørte rykter om snøfall på østlandet? Hyggelig!