Arkiv for kategori Sykdom og skade

Tre uker med uggen kropp og kvalme

Så snart helga hadde passert dro jeg til legen for en vurdering av situasjonen. Der fikk jeg konstatert magevirus og fikk beskjed om å drikke mye.

Til tross for at kroppen følte seg bedre da jeg var innom legen ble dessverre gleden kortvarig. Dagen etter var kvalmen tilbake. Matlysten forsvant like fort som kvalmen kom tilbake, og jeg fryktet at Skandinavisk cup i Baltikum i slutten av vinterferien skulle renne ut i sanden.

Som medisin reiste Ida og jeg til hytta på Henningfjellet for noen avslappende dager med sofatjeneste og skiturer. Kvalmen var til stede under hele oppholdet, men vi fikk noen fine skiturer og hyggelige døgn på hytta.

Ida nyter været og skiføret på Henningfjellet. Vinterferien 2015

Ida poserer fornøyd etter nok en skiøkt. Vinterferien 2015

For å vurdere hvorvidt jeg kunne reise til Baltikum var jeg nødt til å få gjennomført en intervalløkt et par dager før avreise. Med på denne økten var også lagkameratene Eirik Nordvik og Sondre Torp Hynne. Etter to drag ropte kroppen på hjelp. Ut på det tredje måtte jeg stoppe opp og levere den tidligere inntatte frokosten. Etter et «hviledrag» forsøkte jeg meg på de neste dragene, men følelsen var helt elendlig. Med økten friskt i minnet konkluderte vi med at jeg ikke hadde noe i Skandinavisk cup å gjøre – forfallet var et faktum.

Den kvalmende følelsen fulgte meg i hele fjorten dager. Ikke før jeg våknet tirsdag inneværende uke var kvalmen borte og jeg kunne spise normalt igjen. Med håp om å kunne konkurrere allerede til helgen kjørte jeg i går noen kontrollerte drag. Kroppen var en helt annen enn ved forrige hardøkt, men merket raskt at formen ikke var all verden. Likevel var jeg godt fornøyd med å endelig kunne kjøre hardt uten problemer.

Etter en drøy måned avbrutt av halsbetennelse, feber og magevirus ble det få åpninger for hardøkter/konkurranser. Til helgen forsøker jeg meg igjen og debuterer jeg på Skienern på Oppdal. Med manglende hardøkter er jeg spent på utfallet, men jeg skal uansett gi jernet og være med så lenge kroppen orker. Alt for å forsøke å skrape sammen en formtopp til NM del to i Harstad i slutten av mars måned.

, , , , , , , , , , , ,

Oppkast og uggen mage

oppkastMed den siste sykdomsperioden friskt i minnet var det naturligvis perfekt å få det neste avbrekket før man kunne finne godfølelsen igjen…

Magen hadde vært småuggen i flere dager, men det var ikke før natt til torsdag da jeg våknet kald, svett og svimmel og jeg måtte sette meg på ramma at kroppen sa fra om at noe var i gjerde.

Da alarmen ringte noen timer senere hadde følelsen gått over til et snev av kvalme. Heldigvis var det bare en tolv timers dag på skolebenken som ventet. Jeg ble ikke noe verre i løpet av dagen, men heller ikke noe bedre. Kanskje hadde kroppen bare satt seg i «ventemodus».

Vel hjemme roet jeg meg ned igjen og kjente at formen nok hadde forverret seg i løpet av dagen. Med varsel om en småkvalm ektemann hadde Ida laget tomatsuppe, loff med smør, lovehearts og en cola til middag. Jeg maktet kun å smake noen få skjeer før jeg løp inn på badet og ble hengende over doskåla. Hadde glemt hvor vondt det var å kaste opp… Det sagt, så følte jeg meg bedre etterpå og jeg kunne ta noen ekstra skjeer suppe.

I dag har jeg vært helt tom. Jeg har spist noen skiver loff og drukket litt cola, men kroppen er fortsatt uggen. Forhåpentligvis blir ikke hele vinterferien slik…

Halsbetennelse, feber og forkjølelse

660630-7-1324377818122Jeg hadde lagt en slagplan frem mot neste ukes NM på Røros med mange hardøkter og tilhørende konkurranser – deriblant dagens KM-stafett.

Dessverre fikk planen seg et kraftig knekk før helga. På torsdag våknet jeg med tørr hals og tyngre kropp enn vanlig. Den planlagte intervalløkten ble endret til hviledag.

På fredag morgen var ikke formen verre enn dagen før, men med NM´s første distanse om under en uke fant jeg det best å besøke Dr. Hans Petter Stokke for en sjekk. Der ble det konkludert med at jeg hadde en blivende kraftig halsbetennelse, men det var bare å bruke tiden til hjelp.

Stokke ga meg ikke særlig håp om deltakelse i verken helgas KM eller neste ukes NM. Jeg kunne håpe på å være en av de heldige 10-20% som kunne slippe unna med kun en kort og brutal halsbetennelse, men mest sansynlig ville det hele ende i en ukes forkjølelse.

I skrivende stund er det søndag og jeg har siden fredag kveld hatt feber og vært skikkelig uggen og tilbragt mesteparten av tiden under dyna. I dag har feberen roet seg noe, men i stede har tett nese og slimete hals overtatt.

Så får tiden vise hvor lang tid denne sykdomsperioden vil vare.

, , , , , , , , , , , , , ,

Kroppen hanglet noen dager

På søndag våknet Ida opp syk og svak. Hun mente selv at det kun var en forkjølelse og dro på jobb som vanlig mandag morgen.

Med en syk halvdel i hjemmet var jeg derfor spent på om jeg også var smittet. Det er naturligvis farlig å kjenne etter symptomer, men allerede på mandag kjente jeg at det var noe gruff innabords så jeg bestemte meg for å ta treningsfri inntil alle ukjente følelser/symptomer  var borte.

På tirsdag verket Ida såpass i hele kroppen at måtte ta en sykedag. Utover dagen økte også trykket i bihulene hennes så valget var trolig det eneste rette. Med mye søvn, mat og drikke var Ida delvis på beina igjen torsdag, men ikke i full drift før fredag.

For min del rant heldigvis den store sykdommen ut i sanden og jeg slapp unna med skrekken. Første treningsdag denne uken ble derfor ikke før torsdag. I dag har vi kommet til fredag og jeg har kjørt en langtur med innlagt noe kontrollerte intervalldrag for å se at jeg kan legge på mer intensitet i løpet av helga.

Alt i alt får man vel prise seg lykkelig for at verken Ida eller jeg fikk så mange syke/treningsfrie dager. Snart kommer jo også vinteren! 🙂

, ,

Høstferie

Lærere og elever har i utgangspunktet høstferie inneværende uke. Hyggelig var det derfor at ledelsen ved PPU fant det passende å legge en av høstens tre samlinger til akkurat høstferien. Da jeg visste at store deler av hverdagene inneværende uke gikk bort i skolegang oppholdt Ida og jeg oss noen dager i Måndalen sist helg. Ida ble igjen hos sin mor, mens jeg måtte ta turen nordover alene.

Jeg ankom Romsdalen frisk og rask, men innse mandag kveld at min flittige dugnadsinnsats på hytta mandag formiddag endte i noen stramme ryggstrekkere. Det siste døgnet har derfor gått med til å knaske tabletter for å fjerne det meste av ubehag. Alt i alt går ting bedre allerede nå i kveld og håper at jeg kan ta en treningsøkt i morgen. Får heller glede meg over at Ida og jeg fikk gjennomført en kanon elghufsintervall med staver opp til Kaldtinden før ryggen slo seg vrang.

Litt spent på hvordan det blir å gjennomføre en langdag på skolen i morgen. Forhåpentligvis bidrar noen pauser til at ryggen ikke stivner.

, , , , , , ,

Mitt første besøk i Bergen

Med rennende nese og irriterende hoste ble det i forrige uke fremmet forslag i heimen om å evakuere heimen.

Ida og jeg bestemte oss derfor å tilbringe helgen i Bergen. I motsetning til Ida hadde jeg aldri tidligere besøk Bergen og gledet meg således til å se byen.

Vi reiste ned fredag kveld og sjekket inn på Scandic Strand. Plassert like ved fisketorget hadde hotellet en beliggenhet som var midt i blinken. Etter en kort benstrekk gikk vi så ut for å se på området rundt fisketorget og bryggen. Været var fint, folkelivet stort og god stemning. Det var nok ekstra mye folk ute denne kvelden på grunn av begivenheten Kulturnatt som gikk av stabelen. Vi vurderte om vi skulle slenge oss med på ett eller annet, men konkluderte med at vi heller ønsket en liten spasertur og et godt måltid. For anledningen valgte vi å spise en tapasmiddag på Bryggen Tracteursted. Maten og drikken ble inntatt i et lokale med litt over middels skjarm da både gulv, tak og vegger var skjeve. Terninkast 4.

bilde 4-1

Lørdag morgen tok vi først en variert og god frokost på hotellet. Videre ble det en obligatorisk tur med Fløibanen. På toppen satt vi en lang stund og nøt utsikten og det gode været – kun oppstykket av en kopp kaffe og en softis. Mange turister og en bråte småbarnsfamilier og ivrige turgåere besøkte toppen.

bilde 2-4

bilde 3-2

Vel nede igjen gikk turen bort til Festplassen og videre inn i sjarmerende sidegater. I løpet av vår lille sightseeingrunde fant vi små nisjebutikker og hyggelige kafeer – som vi forøvrig ikke brukte nevneverdig mye tid på. Vi gikk i stede ned til Bryggen hvor vi stoppet ved Una Bryggeri og Kjøkken for lunsj. Valg av sted gikk direkte på muligheten for å sitte utendørs. Litt venting ble det, men like før maten ble servert hadde vi fått oss bord. Litt skuffet over innholdet i min fiskesuppe da det meste av innhold så ut til å være kastet ned i en posesuppe. Heldigvis var drikken og betjeningens kunnskap om denne meget tilfredsstillende. Terningkast 3.

Fra det ene til det andre. Etter en lunsj og noen avslappende timer i solen var det tid for en dusj og skifte av tøy. Vi hadde nemlig samtidig som vi bestilte reisen også bestilt bord på Restaurant 1877 og billetter til Jarle Bernhoft m/band sin konsert på USF Verftet.

Jarle Bernhoft m/band. USF Verftet, Bergen 13. sept 2014.

Vi har etter hvert fått reist på ulike steder og spist på mange godt omtalte restauranter. Når det er sagt satt vi igjen med følelsen av at alle de andre restaurantene fikk møte sin Goliat i Restaurant 1877. Atmosfæren var god, servicen var upåklagelig, nærheten med både servitør og kokk var eksepsjonell, maten var gastronomisk og drikken ikke noe dårligere.  Terningkast 6.

Under en tv-sendt konsert av Jarle Bernhoft i fjor ymtet jeg frem et ønske til Ida om en gang å få oppleve han live. Jeg satt derfor igjen med en litt uviss følelse etter lørdagens konsertopplevelse – var det bra, middels eller dårlig? Så kan man skylde på seg selv for at man ikke hadde hørt nok på det siste albumet som Bernhoft hadde gitt ut før konserten. Jeg koste meg på konsert, ikke noe med det, men når man kjenner igjen i all hovedsak de tre-fire siste sangene som forøvrig kom som en bonus på slutten av konserten ble ikke opplevelsen den jeg kanskje hadde sett for meg. Alt i alt kan jeg ikke annet enn å være begeistret over Jarle Bernhofts musikalske evner og fremførelse, men skulle som nevnt ønske at jeg heller hadde fått være tilstede på den tv-sendte konserten som jeg foreviget foran skjermen. Terningkast 4.

Søndag morgen og vår hjemreisedag startet som den forrige med en god frokost på hotellet. Med utsjekking først klokken 12 ble det senga og en film på tv før vi fant det passende å sjekke utetemperaturen. I likhet med de foregående skinte også denne gang solen fra klar himmel. Ida og jeg gikk derfor gatelangs for å se mer av byen. Noen kilometer, noen bilder og to måltider senere satt vi i flybussen på vei hjem. Begge var vi svært så enige om at turen hadde vært kort, men definitivt opplevelsesrik.

NB: Til de av dere som vurderer rom på Scandic Strand anbefaler jeg å besteille rom ut mot fisketorget og ikke inn mot bakgården pga støy fra airconditionanlegget i bakgården.

Ingen kommentarer

Forkjølelse har gitt meg noen ufrivillige dager i sofaen

Etter en effektiv samling i Torsby og en påfølgende god treningshelg, våknet jeg tirsdag morgen opp til tett nese, tørr hoste og tungt hue. Kjente at det var noe rusk i maskineriet kvelden før, men til tross for alt av kjærringråd og forsøk på å reversere sykdomsutbruddet våknet jeg altså tett.

I stede for trening har har jeg fått levert en skoleoppgave, bakt skoleboller og vært sjefskokk.

Forhåpentligvis er jeg på beina igjen i løpet av uken.

Tid for skole

Nå som våren er kommet får man også en mer tid til utenomsportslige aktiviteter. For meg innebærer dette at man må legg inn ekstra innsats på skolenbenken.

Jeg startet denne uken med en praksisperiode i forbindelse med min Praktisk-pedagogiske utdanning ved NTNU.

Praksisen har jeg på 8. trinn ved Sverresborg ungdomsskole. Skolen ligger kun et par (lange) steinkast hjemmefra så arbeidsveien her gledelig nok innen gangavstand. Jeg har fått et godt førsteinntrykk av både skolen, lærerne og ikke minst elevene.

Jeg skal undervise to klasser i fagene kroppsøving og samfunnsfag. I en læringssituasjon vil det alltid oppstå nye situasjoner både for lærer og elev. Likevel er jeg imponert over hvordan elevene opptrer og tilegner seg ny kunnskap. Gleder meg til fortsettelsen!

Sykdomsavbrekk

Det tok lengre tid enn hva jeg håpet på å komme i gang med treningen igjen…

I dag har det gått åtte dager siden forrige treningsøkt. Jeg har følt på en stadig økende rastløshet, men lite har jeg kunnet gjøre med det. Kroppen har tydeligvis hatt behov for å ligge brakk noen dager for å vinne kampen over hva det enn har vært. Jeg har ikke fått svar på prøvene enda, men nå som kroppen føles grei igjen har jeg, i samråd med lege, valgt å prøve en rolig økt innendørs i morgen.

Nå som skiføret endelig er tilbake gleder jeg meg til å etter hvert kunne prøve skiene igjen. Så får vi bare håpe at snøen ikke forsvinner før fredag…

Forkjølelse

Om det skyldes at jeg var på skoleseminar i forrige uke eller om det var rent tilfeldig vites ikke, men på onsdag kveld begynte jeg å bli tett i nesen.

Selv om man tar alle forhåndsregler er det vel ikke annet å forvente når store deler av den øvrige befolkningen er forkjølet – man kan vel ikke låse seg inne heller? Hadde en lignende forkjølelsesrunde for noen uker siden, men da gikk symptomene over iløpet av en.

For noen restituerende dager ble jeg derfor med Ida til svigermor i Romsdalen. Der var det avslapning, mat og drikke. For å ikke ligge helt i ro ble jeg med til familiens to hytter for og stenge disse for vinteren.

Nå er jeg tilbake i Trondheim igjen for noen dager med rolig trening. Iløpet av de nærmeste dagene forventer jeg at kroppen er tilbake på sporet igjen. Resten av uka blir jeg nemlig å tilbringe på Steinkjer hvor skilaget har sin siste hjemmesamling for i år – gleder meg!