Arkiv for kategori Feiring

Jeg har fått meg instagram!

instagram - jonasakolstad

instagram – jonasakolstad

Hei,

Mitt navn er Jonas og jeg lever fortsatt!

Selv om det har vært nokså stille på nettsiden skyldes det en prioritering av andre kommunikasjonsplattformer – da spesielt instagram.

Jobber med å få koblet kontoen til jakolstad.no, men som dere skjønner har jeg ikke kommet helt i mål.

I mellomtiden kan dere følge meg på instagram – jonasakolstad

Ønsker dere et snøfylt og forrykende 2016!

, , , ,

Påskeferie 2015

Påskeferien startet som kjent med NM del 2 i Harstad. Fra Harstad gikk reisen til Trondheim for en natts søvn før jeg skulle videre til Romsdalen med toget før klokken 0930.

Jeg sov dårlig natten før avreise og våknet 0630 lys våken. Hadde egentlig bestilt meg taxi bort til sentralbanestasjonen, men da jeg fikk såpass god tid bestemte jeg meg for å rusle. Etter tre kopper kaffe og to rundstykker gikk gåturen lett som bare det.

Det var overraskende lite folk på toget denne dagen. Hyggelig var det likevel at jeg fikk meg en vindusplass. Ved siden av meg satt en eldre herre med hestehale. Vedkommende sov stort sett hele veien kun avbrutt av sine egne grynt. Jeg merket ikke stort av dette da jeg selv satt som klistret til en film som jeg snurret på macen.

Da vi kom til Heimdal hoppet blant annet en dame og en hund på toget som satte seg like bak meg. Hunden bjeffet sporadisk, men ikke mer enn at damen kontrollerte det hele – inntil videre. Ved Melhus hoppet en ny dyrevenn på toget, men denne herremannen hadde til motsetning med seg en katt i bur. Det som var litt morsomt var at vedkommende hadde booket plassen ved siden av damen med hund. Mens hunden bjeffet febrilsk mot katteburet virket det ikke som om katten brydde seg nevneverdig om sin nye turkamerat. Etter noen minutter med endeløs bjeffing var gleden stor da katteeieren konkluderte med at han nok burde flytte seg for å «ta hensyn til de øvrige på toget».

Vel fremme i Åndalsnes ble jeg plukket opp av Ida og svigermor. Det ble en lengre stopp ved nærmeste dagligvarebutikk for innkjøp av påskeproviant før vi satte kursen mot hytta. Med oss på hytta var også Idas søster, Ragnhild, og hennes samboer, Geir. På hytta ventet noen avslappende dager med skiturer, kortspill og god mat. Været var nokså variert, men som alltid husker man i ettertid kun dagene med godvær. Vi reiste ned til bygda igjen tidlig skjærtorsdag. Skjærtorsdag ble brukt i alpinbakkene på Bjorli sammen med Mathilde og Geir.

Jonas og Ida. Bjorli påska 2015

Jonas, Geir og Mathilde. Bjorli påska 2015

Fra Bjorli gikk turen videre til Steinkjer. Planen var at vi skulle dra rett opp på hytta, men etter en da vi på vei fra Bjorli fikk en telefon fra Anders med invitasjon til middag på Jæktbyens eneste restaurant, Mintage, ble hytteturen utsatt til morgenen etter.

Påskeaften startet med en kopp kaffe og en gammel avis. Derfra var turen kort opp til Henningfjellet og et kommende døgn på hytta. Før vi kom oss helt inn til hytta stoppet vi hos onkel Esten og tante Unni utpå vola. Kaffe og lefse og finalen av «Påskelabyrinten» ble slukt. Før vi rakk å komme oss ut fra hytta kom også pappa innom. Mannen på snart 70 hadde visstnok en plan om å møte oss for å bære den ene sekken vi hadde med oss opp – han fikk slå følge, men måtte dessverre gå tomhendt tilbake.

Etter å ha fått plassert sekken i hytta ble vi invitert med på skitur. Turen gikk inn mot Blååsen, over Bulleråstjønna, innom Bjønnhaugen før vi gikk hjemover. Flott påskevær og god stemning!

Resten av kvelden ble blant annet brukt til kortspill, ost&kjeks, quiz.

1. påskedag fortsatte med kortspill og alle var vel innom begrepet «dårlig taper». Før lunsj inviterte jeg med meg pappa på en skitur. Vi gikk da over Blååsen, straka vegen derfra og inn til Tillerknoppen, tilbake over Ravlvola før vi skjærte rett ned mot Henningvatnet. Pappa imponerte med både veivalg og stavbrekk på vei ned fra Ravlvola.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Ingen kommentarer

Starten av det nye året ble tilbrakt på Steinkjer

Julaften ble som tidligere nevnt feiret hos svigermor i Romsdalen, mens romjulen og nyttårsaften ble tilbragt i Trondheim. Med et godt resultat i Strindheimsstafetten forflyttet vi oss til Bakklandet for en nyttårsfeiring med god mat og drikke blant både gode og nye venner.

På første nyttårsdag forflyttet vi oss fra Bartebyen til Stor-Steinkjer. Om det var vi eller foreldrene mine som gledet seg mest vites ikke, men det var godt å komme hjem til mor og far – og søster.

I løpet av oppholdet ble det mye julebakst til kaffen, men vi fikk også tid til torsdagssodd, fredagstaco, lørdagsørret og søndagslasagne. Fortreffelige måltider i godt selskap.

Jeg har lenge ønsket å få gjennomført skiturer på «hjemmebane». Ingen andre steder i Trøndelag føler jeg meg mer hjemme enn i løypene på Henningfjellet. På grunn av en del overvann fikk vi brukt deler av løypenettet, men godt for kropp og sjel var det uansett. Det er uansett godt å få trene med familien, gamle kjente og lagvennene i Henning Skilag.

Henningfjellet, januar 2015 Fv. Eirik Nordvik og Jonas Austmo Kolstad.

Før Ida og jeg dro hjem til Trondheim på søndag tok flere av Henning Skilags medlemmer turen til Spillum og Spillumsrennet 2015. Med forvarsel om begrensede snømengder anbefalte løypesjefen dagen før alle deltakerne om at de beste skia kanskje burde legges igjen hjemme. Jeg stilte med mitt antatt dårligste par, men prioriterte naturligvis å legge glidprodukter etter dagens føre. Da vi ankom Spillum ble vi likevel overrasket over hvor fint skiføret det var. Det hadde ikke vært noe problem med de beste skiene slik som løypene fremstod. Litt spent på gjennomføringen ble vi derfor da man ikke visste hvilke ski øvrige konkurrenter hadde pakket med seg.

Jeg startet forholdsvis sent og hadde således tidene til de øvrige i klassen å gå etter. Tanken var å åpne jevnt hardt og øke på siste runden. Med gode ski og god kropp passerte 5 av 10 km lå jeg 12 sekunder foran de to som var nærmest. Jeg bestemte meg derfor for å sette opp farten ut på siste runden, men verken ski eller kropp ønsket å lystre dette ønsket så det ble heller en sliterunde for å holde unna.  Med andre ord hadde jeg mer enn nok å ikke tape sekunder. 1 km før mål hadde jeg snaue 10 sekunders ledelse og fryktet det verste. Ved passering målstreken var jeg 13 sekunder foran og jeg kunne puste lettet ut. Alt i alt var det en god gjennomkjøring som endte med seier. Hyggelig var det også at utøvere fra Henning Skilag vant 5 av 6 klasser som vi hadde deltakere i.

Komplett resultatliste alle klasser finnes her!

Jonas Austmo Kolstad, Spillumsrennet 2015. Foto: Erlend Malmo, Trønder-Avisa

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Julefeiring blant Romsdalens alper

Med en over middels trå start på sesongen kom juleferien som bestilt. For året ble første del av julen feiret hos svigermor i Romsdalen.

De årene jeg har oppholdt meg der i jula har det ofte vært så som så med skiføret – årets jul ble heldigvis noe helt annet. Det skal sies at jeg ikke la ned like mange timer i skisporet som vanligvis gjør på denne tiden av året. Kroppen hadde mer behov for noen rolige dager og jeg lyttet. Forruten et par spaserturer rundt bygda med svigerfamilien innledet vi jula forholdsvis rolig. Da julaften kom var kroppen mer opplagt så Ida og jeg fant veien til Isfjorden og oppkjørte skiløyper. Den første halvtime slo jeg følge med Ida, men skled deretter ned til start på for en hardøkt. Løypa var 7 km og startet på 75 moh med mål ved postkassen «Kavliheian» på ca 500(?) moh. Med haka mellom knærne klokket jeg inn ved postkassen på snaue 28 minutter. Det var godt å ha det unnagjort og jeg gledet meg på turen ned igjen. Møtte forøvrig tre med randoneeutstyr som hadde vært på Kirketaket. Med blå himmel og pudderføre utenfor løypene vil jeg tro at de hadde hatt en fin start på julaften.

Jeg fikk tre bøker til jul av min bedre halvdel: en bok om snøskred, en bok om toppturer i Romsdalen og en bok om toppturer i Norge. Så får vi se om vi finner noen fine turer som kan gjennomføres før snøen forsvinner.

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Bestått jegerprøve!

Har i høst fulgt et jegerprøvekurs i regi av Trondheim Jeger- og fiskeforening (TJFF).

Kurset gikk over ni kvelder derav tre hjemmeforelesninger med nettbasert undervisning.

Kurset tar for seg følgende temaer:
– Hvorfor jakt og jegerprøven – grunnprinsipper
– Våpen – sikkerhet og skyteteknikk
– Kart/kompass, GPS, våpenhåndtering, jaktutstyr, bekledning, avstandsbedømmelse
– Våpenhåndtering, hagleskyting, rifleskyting, feller og fangst, avstandsbedømmelse, postplassering, kart/kompass
– Jaktformer og planlegging av ettersøk
– Behandling av felt vilt, Slik kommer du deg på jakt.

I tillegg kommer hjemmeforelesninger om ”Artskunnskap”, ”Lovverk og forskrifter” og ”Jakthunder”.

Jeg var på samling da øvrige kursdeltakere gjennomførte eksamen, men fikk bli med på oppsamlingsrunden som ble arrangert i går kveld.
Gleden var stor da jeg bestod testen og kunne endelig kalle meg «Jeger».

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Hipp hipp hurra!

Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,
med de tusen hjem.
Elsker, elsker det og tenker
på vår far og mor
og den saganatt som senker
drømme på vår jord.

Dette landet Harald berget
med sin kjemperad,
dette landet Håkon verget,
medens Øyvind kvad;
Olav på det land har malet
korset med sitt blod,
fra dets høye Sverre talet
Roma midt imod.

Bønder sine økser brynte
hvor en hær drog frem;
Tordenskiold langs kysten lynte,
så den lystes hjem.
Kvinner selv stod opp og strede
som de vare menn;
andre kunne bare grede,
men det kom igjen!

Visstnok var vi ikke mange;
men vi strakk dog til,
da vi prøvdes noen gange,
og det stod på spill;
ti vi heller landet brente
enn det kom til fall;
husker bare hva som hendte
ned på Fredrikshald!

Hårde tider har vi døyet,
ble til sist forstøtt;
men i verste nød blåøyet
frihet ble oss født.
Det gav faderkraft å bære
hungersnød og krig,
det gav døden selv sin ære –
og det gav forlig.

Fienden sitt våpen kastet,
opp visiret fór,
vi med undren mot ham hastet;
ti han var vår bror.
Drevne frem på stand av skammen
gikk vi søderpå;
nå vi står tre brødre sammen,
og skal sådan stå!

Norske mann i hus og hytte,
takk din store Gud!
Landet ville han beskytte,
skjønt det mørkt så ud.
Alt hvad fedrene har kjempet,
mødrene har grett,
har den Herre stille lempet,
så vi vant vår rett.

Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,
med de tusen hjem.
Og som fedres kamp har hevet
det av nød til seir,
også vi, når det blir krevet,
for dets fred slår leir.

En glad gjeng på vei til byen for borgertog og Grunnlovsfeiring. Foto: Lise Hansen

, , , ,

Lise + Carl Olav

Hva er vel mer passende å avslutte en tøff samling med et bryllup?

For anledeningen var det Lise Hansen og Carl Olav Larsson som ga hverandre sitt JA.

Vielsen ble holdt i Hoeggen kirke på Nardo med påfølgende bryllupsfest på Kvilhaugen Gård.

Vi gratulerer med dagen og ønsker brudeparet all lykke for fremtiden!

Brudeparet Carl Olav Larsson og Lise Hansen.

, , , , , ,

Steinkjerfestivalen 2013

Karpe Diem, Steinkjerfestivalen 2013 Foto: Ole Jacob Hoel

Sommeren er en tid hvor mange beveger seg land og strand for ulike festivaler.

Jeg har så langt ikke vært særlig opptatt av festivaler, men med en egen festival på hjemlige trakter forplikter det å støtte opp.

Fikk derfor med med kona på en weekend på Steinkjer. Bodde for anledningen hos mine foreldre og formen var ikke verre enn at vi kjørte både en og to treningsøkter hver dag til tross for deltakelse på festival.

Det definitive høydepunktet trodde jeg på forhånd skulle bli fredagens opptreden av Åge Aleksandersen og Sambandet, men de ble grundig slått av Karpe Diem på lørdag kveld. Værmessig var nok fredag den beste dagen med sol og god temperatur. Lørdag var det fortsatt varmt, men da det tidvis bøttet ned med regn var det ikke like lekkert.

Så var det bare å glede seg til neste år…

, , , , , , , , ,

Vi feiret brudeparet

Ingrid Opheim og Anders Bardal giftet seg i Mære kirke 8. juni 2013. Foto: Steinar Kvarme

I anledning giftemålet for våre venner Ingrid Opheim og Anders Bardal dro Ida og jeg sist helg til Steinkjer for å feire.

Vielsen ble holdt i Mære kirke med den nærmeste familie og venner til stede. Bryllupsfesten var på Gjørv gård i Inderøy.

En fin vielse og flott fest ga de nygifte en god start på ekteskapet. Vi gratulerer!!! 🙂

, , , , , , , , , ,

Stua, Lerkendal stadion

Torsdag formiddag fikk jeg en hyggelig telefon fra Eiendomsmegler 1 – jeg hadde vunnet plass i Stua på Lerkendal 16.mai.

Med meg i Stua var Ida og mine foreldre og der var det trivsel – vi fikk servert nok mat og drikke til å overleve en 5-mil…

For anledningen spilte Rosenborg mot Sarpsborg. Kampen startet friskt med to kjappe scoringer av Nicki Bille. Etter pausen klønet hjemmelaget det til for seg selv og Sarpsborg reduserte to ganger. Før kampen var over maktet gledelig nok Bille og Tarik Elyounoussi og putte ett hver og ga de fremmøtte en hyggelig avslutning.

Fv Audun Kolstad, Jonas Austmo Kolstad og Ida Lovise Bøe. Stua, Lerkendal Stadion. Foto: Turid Austmo